Piyasadan aldığımız V kayışların boylarının, sertliklerinin ve
kalitelerinin farklılığı gibi nedenlerle kasnakta yan yana
kullandığımız kayışlarda aynı gergiyi elde etmemiz imkansızdır.Makina imalatçıları ve makina bakımcıları yan yana takılan V
kayışların bazılarının çok gergin bazılarının gevşek olduğunu çok
iyi bilirler.
Bu durumda çok gergin olan kayış bütün yükü çekecektir. Uzun süre
dayanamayacak yıpranacaktır. Yıpranırken kasnağın kanallarını da
muhakkak yıpratacaktır. O kanala yeni kayış takmamızın pek faydası
olmayacak yeni kayışı da kısa sürede yıpratacaktır.Bu nedenle DİN 2211 standardında imal edilmiş olan V kasnaklarda
kayıp %25 ila % 40 arası olmaktadır. Standart dışı rasgele açılmış V
kasnaklarda ise kayıp %60 - %85 arası olmaktadır. Bu standart
kasnakta dört kayıştan en az birinin standart dışı olan kasnakta ise
dört kayıştan üçünün fazla olması anlamına gelmektedir. Bu durumlar
makinanın hantallaşmasına ve maliyetin yükselmesine neden
olmaktadır.
V kasnaklarda kanal derinliğinin fazla olması da dezavantajdır. Bu
nedenle küçük çaplarda üretilemezler. Örneğin; 50mm çapında olan
kamalı mile en az 125mm çapında Vkasnaktakılabilir. Altı Kat devir
azaltmak istersek karşı kasnak 750mm çapında olmalıdır. Büyük ve
ağır kasnak hem makinayı yormakta hem maliyeti artırmakta hem de
hantal bir görünüm vermektedir.
|